O tym, że podstawą każdego biznesu jest marketing, wie już każdy. Jednak w dobie wzrastającej roli internetu nasza kampania musi być przeprowadzona na znacznie szerszą skalę. Wówczas dobrym rozwiązaniem okazuje się inwestycja w SEO.
Czym jest SEO?
Choć informacjami na temat domniemanej skuteczności bądź bezużyteczności tego działania jesteśmy zasypywani niemal z każdej strony, obecnie mało kto zdaje sobie sprawę z tego, czym właściwie jest SEO. W rzeczywistości jest to skrót pochodzący od słów z języka angielskiego – Search Engine Optimization, który dosłownie można przetłumaczyć jako optymalizację stron www pod silnik wyszukiwarki. Cały proces opiera się przede wszystkim na zwiększeniu widoczności naszej witryny w organicznych, czyli niepłatnych wynikach wyszukiwarki.
Jakie korzyści zyskamy dzięki SEO?
Jak już wspomnieliśmy, głównym zadaniem SEO jest przede wszystkim podwyższenie widoczności naszej strony. Poprzez odpowiednio przeprowadzone działania SEO jesteśmy w stanie znacznie zwiększyć ruch na naszej witrynie oraz poprawić jej miejsce w rankingu Google. Poza tym należy pamiętać, że jest to przede wszystkim działanie długofalowe, stąd często określane jest mianem kampanii.
SEO czy pozycjonowanie stron internetowych?
W przypadku SEO dość często możemy spotkać się z brakiem precyzji dotyczącej samego nazewnictwa. Wiele osób nie rozdziela pojęcia SEO od pozycjonowania stron internetowych, nie widząc między nimi żadnej różnicy. Jednak działania związane z SEO polegają zarówno na pracy związanej z optymalizacją strony internetowej pod względem aspektu technicznego, jak i pod kątem treści. Używając określenia pozycjonowanie, powinniśmy mieć na myśli wszystkie działania dążące do wypozycjonowania witryny, a więc nie tylko optymalizację samej strony, ale też pozyskanie linków przychodzących.
Czym jest SEM?
Problemy z nomenklaturą wiążą się również z jednym z najczęstszych sposobów podziału, czyli rozróżnieniem pojęć SEM oraz SEO. W tym przypadku SEO to przede wszystkim wyszukiwanie bezpłatne natomiast SEM (ang. Search Engine Marketing) rozumiany jest jako wyszukiwania płatne, czyli wszelkiego rodzaju reklamy i działania PPC (ang. Pay Per Click). W rzeczywistość SEO oraz PPC po prostu wchodzą w skład marketingu internetowego SEM, stanowiąc jego naturalne uzupełnienie.
Jakie działania wchodzą w skład SEO?
Już na samym początku należy zaznaczyć, że wszelkie działania SEO mają za zadanie wpłynąć na lepszą oceną strony internetowej przez algorytmy wyszukiwarki. Mechanizmy wspomnianych algorytmów nie są w pełni znane, a informacje przekazywane przez Google są bardzo ogólne. W związku z tym stosowane metody opierają się głównie na doświadczeniu, oraz analizach i testach. Ponadto działania wchodzące w skład SEO możemy podzielić na:
- Optymalizację treści
Google zwraca ogromną uwagę na treści znajdujące się na danej stronie. W związku z tym optymalizacja tekstów polegająca na zwiększeniu ich długości oraz nasycaniu ich odpowiednimi frazami stała się jednym z kluczowych zadań SEO. Dążymy przede wszystkim do tego, by oferowane przez daną witrynę teksty były ciekawe, oryginalne i przekazywały jak najwięcej informacji na dany temat. Im większy objętościowo tekst, tym większe szanse na to, że zatrzymamy czytelnika na dłużej, a wyszukiwarka uzna nasz artykuł za wyjątkowo wartościowy. W przypadku nieco dłuższych tekstów warto również zadbać o odpowiednie podzielenie treści za pomocą nagłówków H1-H6. Poza tym w bardziej obszernych tekstach znacznie łatwiej w naturalny sposób zastosować najważniejsze słowa kluczowe. Natomiast wprowadzenie urozmaicenia to świetny sposób na zwrócenie uwagi czytelnika i zachęcenie go do częstszego odwiedzania strony.
- Optymalizacje struktury strony oraz prace nad warstwą techniczną witryny
Zmiany w strukturze strony mają głównie na celu wprowadzenie różnego rodzaju modyfikacji w nawigacji czy architekturze witryny. Mamy tu na myśli przede wszystkim rozplanowanie struktury podstron i pracę nad linkowaniem wewnętrznym. W kontekście warstwy technicznej należy skupić się na poprawieniu szybkości, oraz wszystkich problemach ograniczających interakcje robotów Google z naszą stroną.