Jako, że termin SEO (ang. search engine optimization) może być stosowany naprzemiennie z pozycjonowaniem, warto zastanowić się, na czym dokładnie polega. Działania, którym poddajemy strony internetowe dzielą się na:
- optymalizację strony (on-page)
- działania poza stroną (off-page).
Należy pamiętać o połączeniu działań on-page i off-page, ponieważ poszczególne czynniki w znacznym stopniu na siebie wpływają. Wynika to z tego, że Google oceniając daną domenę, bierze pod uwagę zarówno elementy znajdujące się bezpośrednio na witrynie, jak i czynniki zewnętrzne, takie jak linki przychodzące, czyli te, które występują na innych stronach i prowadzą do naszej domeny.
- On-page
Działania on-page to przede wszystkim dbałość o odpowiednią treść, architekturę strony oraz kodu HTML, czyli szeroko rozumianą budowę strony. Warto poświęcić im tym aspektom odpowiednią ilość pracy i uwagi, ponieważ są to elementy, na które mamy bezpośredni wpływ i możemy je z łatwością modyfikować. Zazwyczaj to właśnie od działań on-page rozpoczyna się skrupulatne planowanie kampanii SEO.
- Off-page
Natomiast czynniki off-page to głównie prowadzące do strony linki oraz szeroko zakrojone działania zorientowane na pozyskiwanie owych linków. Pełnią one raczej funkcję naturalnego uzupełnienia działań on-page i stanowią swego rodzaju potwierdzenie wiarygodności i autentyczności strony. Do taktyki off-page możemy również zaliczyć teksty zapleczowe, czyli tworzenie specjalnych stron, z których przesyła się linki. Można również postawić na działania na forach internetowych, blogach czy zainwestować w artykuły sponsorowane.
Czy optymalizacja strony internetowej zawsze przebiega w ten sam sposób?
Jest to kwestia sporna, ponieważ wielu profesjonalistów do dziś zastanawia się nad tym, czy wszystkie wspomniane czynniki wpływają na pozycjonowanie w wyszukiwarkach. Problem polega na tym, że wszelkiego rodzaju działania są dość trudne do weryfikacji ze względu na ciągłe zmiany zachodzące w strukturze wyszukiwarki. Podczas przeprowadzania testów nie jesteśmy w stanie spojrzeć na całość czynników w góry. Wraz z wprowadzaniem każdej zmiany czy optymalizacji, musimy brać pod uwagę na przykład naszą pozycję względem konkurencji. Często wzrastająca pozycja wcale nie oznacza, że nasze działania przyniosły zamierzone skutki, a jedynie pokazuje nam spadek wyników konkurencyjnych stron. Poza tym dużą rolę odgrywa również sam algorytm wyszukiwarki, który ulega ciągłym modyfikacjom przez programistów Google.
Interpretacja wyników
Nierzadko wielu klientów sądzi, że jednorazowa optymalizacja przyniesie niemal natychmiastowe i co ważniejsze, długotrwałe efekty. Choć faktycznie niektóre zmiany, takie jak na przykład zarządzanie błędami 404, czy przekierowania, można przeprowadzić niemal od ręki. Większość działań wymaga przede wszystkim długotrwałych i regularnych optymalizacji. Wynika to głównie z konieczności przeanalizowania wielu czynników, które ulegają ciągłym zmianom i przekształceniom. Tworzona przez nas treść musi odpowiadać na aktualne zapotrzebowanie, a pozyskiwane linki, poza ilością muszą być również odpowiedniej jakości.
Podstawowe narzędzia każdego specjalisty
Aby przeprowadzona optymalizacja przyniosła zamierzone skutki, warto przede wszystkim zdecydować się na doświadczoną firmę. W związku ze stale zmieniającą się specyfiką wyszukiwarek większość profesjonalistów korzysta jednocześnie z kilku narzędzi. Jednak należy pamiętać, że w tym przypadku kluczem do sukcesu okazuje się wiedza, ponieważ otrzymane wyniki powinny zostać poddane wielopoziomowej interpretacji. Dzięki temu możliwe będzie zaplanowanie kolejnych działań wpływających na wzrost widoczności pozycjonowanej strony internetowej.
Powyższy artykuł stanowi jedynie wprowadzenie do tematyki pozycjonowania stron internetowych oraz ma za zadanie wyjaśnienie podstawowych pojęć. W związku z tym w celu poszerzenia swojej wiedzy bądź rozwiania wszelkich wątpliwości zachęcamy do bezpośredniego kontaktu z nami. Chętnie odpowiemy na wszystkie pytania.