Najczęstsze błędy na witrynach mobilnych i jak ich uniknąć

#

Kiedyś, kiedy nikt nie myślał jeszcze o czymś takim, jak internet w telefonie – wystarczyło dbać o to, aby strona dobrze wyświetlała się na komputerach stacjonarnych. Dziś, kiedy ponad połowa ruchu sieciowego pochodzi z urządzeń mobilnych, Google postanowiło dostosować się do użytkowników.

Pracownicy wyszukiwarki ogłosili, że będą zwracać coraz większą uwagę na poprawność wyświetlania się stron na urządzeniach mobilnych. Co więcej, wprowadzają Mobile 1st Index, co oznacza, że wyniki wyszukiwania będą sortowane w oparciu o zaindeksowane treści z mobilnej wersji witryny.

Podejście Mobile 1st – od czego zacząć?

Istnieją trzy podstawowe fundamenty budowy strony mobilnej, którą pokochają użytkownicy:

– Responsywny design

– Szybkość ładowania

– Użyteczność i doświadczenie użytkownika

Przyjrzyjmy się każdemu z czynników z osobna.

tablet i telefon wyświetlający stronę internetową dostosowaną do urządzeń przenośnych

Strona internetowa powinna być responsywna, a nie mobilna

Przez kilka lat webmasterzy rozwiązywali problem poprawnego wyświetlania się stron na urządzeniach mobilnych poprzez wprowadzenie mobilnej wersji strony internetowej. To oznaczało, że serwis istniał pod adresem poprzedzonym literą “m” i jego wygląd był dostosowany do wyświetlania się na mniejszych ekranach. Jednak nie było to równoznaczne z tym, że na wersji mobilnej i komputerowej wyświetlały się te same treści!

Obecnie wyszukiwarka Google promuje i preferuje to, aby treści w obu kanałach pokrywały się, a więc webmasterzy powinni projektować strony responsywne, zamiast tworzyć wersje mobilne. Responsywność oznacza stronę internetową, która dostosowuje się automatycznie do rozdzielczości ekranu na którym się wyświetla.

Dzięki responsywności, zawartość Twojej strony WWW będzie mogła bezproblemowo wyświetlać się na różnych urządzeniach bez względu na wielkość ekranu. Nie musisz od razu kupować czy tworzyć nowego szablonu. Stronę responsywną możesz stworzyć poprzez wprowadzenie responsywnego układu elementów HTML w kodzie swojej strony.

Posiadanie responsywnej strony to także oszczędność czasu i pieniędzy. Nie musisz płacić za działania SEO osobno dla strony mobilnej i strony webowej. O wiele łatwiej jest zarządzać jedną stroną niż dwoma.

autostrada ze światłami

Czas ładowania ma znaczenie

Nie jest nowością, że użytkownicy opuszczają stronę kiedy ta wolno się ładuję. Wiele przypadków pokazuje także, że nigdy na takie strony nie wracają. Ta zasada sprawdza się również w przypadku urządzeń przenośnych. Szybkość działania jest jednym z głównych czynników branych pod uwagę przez Google przy określaniu pozycji strony w wynikach wyszukiwania.

Optymalizację szybkości strony mobilnej najlepiej zacząć od zmniejszenia rozmiaru obrazów, filmów i animacji, optymalizacji kodu w celu pozbycia się zbędnych elementów i poprawy czasu odpowiedzi serwera.

Zapoznałeś się już z AMP? AMP to Accelerated Mobile Pages, czyli technologia Google, która pozwala na szybki dostęp do stron internetowych z poziomu urządzenia mobilnego. Jest to całkiem nowe rozwiązanie, ale już zdobyło wielu sympatyków. Zaimplementuj specjalny kod HTML do swojej strony, aby rozpocząć korzystanie z AMP. Więcej dowiesz się tutaj. Jeśli korzystasz z WordPressa, użyj specjalnych wtyczek do przekształcenia Twojej witryny w format przyśpieszonych stron mobilnych.

Czas wczytywania witryny mobilnej możesz sprawdzić dzięki takim narzędziom jak:

Page Speed Insight

Test My Site

Dareboost

Pingdom

Spraw, aby użytkownicy chcieli wracać na Twoją stronę

Responsywny design i szybkość działania to nie wszystko, aby użytkownicy z chęcią wracali do Twojej witryny. Największy problem, jaki pojawia się podczas projektowania szablonów stron polega na niezrozumieniu przez webmasterów potrzeb użytkowników urządzeń mobilnych. Skutkuje to tym, że strona owszem, bezproblemowo wyświetla się na urządzeniach przenośnych, jednak pozostawia złe wrażenie na internaucie.

Przysłowiowo „wejdź w buty użytkownika” i weź pod uwagę co chciałby zrobić na Twojej stronie WWW, korzystając z telefonu komórkowego lub tabletu. Pamiętaj, że użytkownicy wchodzą na strony internetowe w jakimś celu, chcą dokonać konkretnego działania. Stwórz User Experience, który zachęci ich do konwersji w Twoim serwisie, a nie u konkurencji.

Tak naprawdę wszystko zależy od branży. Użytkownicy, którzy poszukują w sieci ubrań zachowują się nieco inaczej od tych, którzy przeglądają oferty biur podróży. Jest jednak kilka podstaw, na które trzeba zwrócić uwagę projektując użyteczny i przyjazny użytkownikowi serwis WWW.

Do najczęstszych błędów należy źle wyświetlające się menu, brak klikalnego numeru telefonu i adresu e-mail, a także niepoprawne ładowanie się i wyświetlanie grafik, video czy tekstu. Warto sprawdzić, czy boczne ikony lub widgety nie nachodzą na tekst i nie pogarszają jego czytelności.

Zrezygnuj z irytujących pop-upów na urządzeniach mobilnych. Google jest bardzo restrykcyjny w tej kwestii. Pop-upy mogą znacząco obniżyć Twoją pozycję rankingową. Nie ma nic bardziej denerwującego, kiedy przeglądasz stronę internetową, niż wyskakujące okienko, zasłaniające widok strony i proszące o zostawienie danych. Jest to szczególnie uciążliwe, kiedy korzystasz z telefonu komórkowego bądź tabletu.

W przypadku umieszczania formularza na stronie należy zastanowić się, czy wygodnie wpisuje się do niego informacje w telefonie. Często taki formularz nie jest zbyt mały lub nie przesuwa się odpowiednio. Trzeba pamiętać, że klawiatura dotykowego telefonu często zasłania około 30-50% ekranu. Odejmując od tego kolejne milimetry na wyświetlenie górnej belki, adresu strony, pozostaje relatywnie mało miejsca na wyświetlanie samego formularza. Dlatego ważne jest, aby zastanowić się nad komfortem jego uzupełniania.

 

Testuj różne rozwiązania i ciągle ulepszaj swoją stronę mobilną. Nie myśl tylko o wyższej pozycji w Google, zrób to dla użytkowników. Kiedy Twoją witrynę pokochają użytkownicy urządzeń przenośnych, jesteś na prostej drodze na szczyt!