Od pewnego czasu deweloperzy rozwijający wyszukiwarkę Google przykładają coraz większą uwagę do oceniania jakości treści. Im bardziej unikalna – tym lepsza. Im lepsza – tym wyżej strona internetowa pojawia się w wynikach wyszukiwania na interesującą nas frazę.
Co Google rozumie pod słowem unikalna?
To taka, która nie jest powielona i mówimy tu nie tylko o zewnętrznych serwisach, ale także o treściach wewnątrz jednej strony internetowej. Myślisz, że skoro samodzielnie tworzysz teksty, albo zlecasz to copywriterowi, to na pewno Twoja strona jest wolna od powieleń? Być może tak jest, ale nie zaszkodzi sprawdzić najczęstszych miejsc, w których występują powielenia.
Jak wyszukać powielenia?
1. Najłatwiejszy sposób to… wykorzystać w tym celu wyszukiwarkę Google. W tym celu należy wybrać fragment tekstu, który podejrzewamy, że może być powielony i wpisać go do wyszukiwarki między znakami cudzysłowu. Powinno to wyglądać tak:
“wpisujesz w pole wyszukiwarki tekst, który chcesz sprawdzić pod kątem powieleń i obejmujesz cudzysłowem”
Pamiętaj, że umieszczając tekst w ten sposób wyszukiwarka otrzyma informację, że ma znaleźć dokładnie taki fragment tekstu! Jeśli będzie różnić się kropką, przecinkiem czy literówką – prawdopodobnie już go nie odnajdzie. Dlatego wpisywany fragment powinien być wystarczająco długi, aby być unikalnym, ale nie przesadnie długim, by nie przekłamać wyników wyszukiwania. Pamiętaj także, aby w tekście nie używać znaków specjalnych, takich jak np. %, ponieważ to również wpłynie na przekłamanie wyników wyszukiwania.
2. Kolejnym sposobem jest użycie operatora site: w wyszukiwarce. Przykładowo:
”site: adreswitryny.pl” + treść
Jeżeli w wynikach pojawi się więcej niż jeden adres, oznacza to, że nasz tekst został powielony. Na takie sygnały należy reagować w miarę szybko. Chcemy przecież, aby nasza treść generowała, prowadziła ruch do naszej witrynie.
3. Narzędzie Google Alert pozwala na śledzenie informacji na dany temat z wybraną przez nas częstotliwością. Wystarczy w alercie wkleić zdanie pochodzące z Twojej witryny lub daną frazę, a Google na bieżąco będzie informował Cię o pojawiających się treściach, które mogą być kopią Twojej pracy. Pamiętaj, aby ustawić częstotliwość powiadomień tak, aby alerty nie zasypały Ci skrzynki mailowej. Polecam ustawić na raz dziennie.
4. Wyszukiwarka powielonych treści Copyscape.com. To narzędzie umożliwia znalezienie duplikatów naszej treści na różnych witrynach. Wystarczy w oknie wyszukiwarki wpisać dokładny adres naszej witryny lub wybranej podstrony i w przeciągu kilku sekund otrzymamy listę stron kopiujących nasz content.
Gdzie szukać powieleń?
Na własnej stronie internetowej, zwłaszcza, jeśli jest to strona sklepu. Powielenia pojawiają się najczęściej w opisach kategorii lub są wygenerowane przez paginacje, czyli pojawianie się na stronie odnośników do innych podstron z daną publikacją. Dlatego jeśli produkty posiadające ten sam opis kategorii znajdują się na więcej niż jednej stronie upewnij się, że przeskakując między stronami opis nie indeksuje się pod kolejnymi numerami stron.
Poza stroną internetową istnieje kilka możliwości powstania powieleń. Pierwsze z nich dzieje się wtedy, kiedy sami umieścimy tekst z naszej strony np. na serwisie typu Allegro albo w innym miejscu. Takich sytuacji bezwzględnie należy unikać.
Kolejny przykład to skopiowanie tekstów z naszej strony przez osobę trzecią i umieszczenie ich przez nią na innej stronie. Oczywiście, zapisy prawa autorskiego chronią nas przed takimi sytuacjami i możemy domagać się usunięcia tak skopiowanych tekstów, niemniej jednak bywa to czasochłonne. Lepiej jest wymienić teksty na nowe.
Ostatni sposób to pobranie tekstów przez porównywarki cenowe. Część z nich potrafi pobrać nie tylko produkt i cenę do porównania, ale zasysa także opis. W związku z tym treść trafia na kilka, czasem kilkanaście różnych serwisów. Jedynym sposobem walki z taką sytuacją jest albo wyłączenie takiej porównywarki, albo stworzenie dla niej specjalnego, osobnego pliku tak, aby nie pobierała treści z naszej strony, tylko z przygotowanego przez nas specjalnie w tym celu pliku.
Każda zduplikowana treść sprawia, że wyszukiwarka gorzej ocenia, która strona jest ważniejsza. W efekcie zamiast wyszukać i podać tekst z naszej strony – potrafi wyżej zaproponować np. aukcję Allegro. Jeśli chcesz uniknąć takich sytuacji – koniecznie dbaj o unikalność tekstów!
Jak bronić się przed powielaniem treści przez inne serwisy WWW?
Osoby wrzucające treść na blogi, fora czy portale informacyjne, często „zapominają” podać źródła informacji, dzięki czemu uzyskają większy ruch z wyszukiwarki od Ciebie. Obecnie, kopiowanie treści jest prawdziwą plagą. Oto jak się bronić przed złodziejami treści.
Wszyscy wiemy jak skopiować coś ze strony internetowej. Zaznaczamy tekst lub obrazek, klikamy prawy przycisk myszy i dumnie wybieramy kopiuj. Co jeśli użycie prawego przycisku myszy zostanie zablokowane? W sieci znajdziesz wiele wtyczek, które uniemożliwiają kradzież wartości intelektualnej właśnie poprzez blokadę tej części myszki użytkownika. Prawdę mówiąc, to rozwiązanie nie zatrzyma skryptów, które kopiują zawartość sieci WEB, ale przynajmniej zniechęca do duplikacji zwykłych użytkowników.
Zamieszczaj linki kierujące do podstron Twojej witryny w treściach artykułów. W przypadku skopiowania treści, link także zostanie skopiowany. Użyj tej sprytnej taktyki, aby przemycić odnośniki do Twojego serwisu. Nie ma jednej i skutecznej metody chroniącej przed duplikacją treści. Tym sposobem możesz przynajmniej wykorzystać fakt kradzieży contentu, do sprowadzenia dodatkowego ruchu na stronie.
Sam Google bardzo dba o unikalność treści. Jeśli natrafiłeś na duplikat swojej twórczości, zgłoś sprawę do właściciela wyszukiwarki, pod tym adresem. Możesz zgłosić plagiat tekstu znaleziony w każdej usłudze giganta Mountain View, od wyszukiwarki, przez YouTube, aż po takie platformy jak Google+ czy Blogger.
Czy zwracasz uwagę na unikalność tekstów na Twojej stronie internetowej? Wykorzystaj narzędzia przedstawione w artykule i chroń swój content przed powielaniem. Jeśli masz problem ze stworzeniem wysokiej jakości, niepowtarzalnej treści – napisz do nas! Pomożemy!