Firm poszukujących agencji SEO jest multum. Każde szanujące się przedsiębiorstwo inwestuje przecież w marketing, a zwłaszcza w taki, który może pomóc mu stać się widzianym w sieci. Jednak nie zawsze oferowana usługa jest zadowalająca.
Rozmyta odpowiedzialność pracowników korporacji
Problemem dla agencji marketingowej nie jest to, by się zaprezentować i zainteresować potencjalnego klienta – w końcu ludzie korporacji właśnie tak zarabiają na życie. Przekonanie do siebie Klienta to dopiero połowa sukcesu. Największe wyzwanie dla każdej agencji to utrzymanie klienta – a można tego dokonać jedynie mierzalnymi wynikami i wysokim stopniem obsługi klienta. I choć brzmi to banalnie, wcale nie jest takie łatwe.
Od początku warto być szczerym. Po wstępnych analizach agencja powinna być w stanie wskazać, jakie mogą być realne korzyści, ale też co może sprawiać kłopoty. Powinna też umieć to zakomunikować klientowi, który racjonalnie oceni opłacalność przedsięwzięcia.
Struktura korporacji wymusza pewne działania ukierunkowane na efektywność. Klient po ustaleniu warunków współpracy kontaktuje się więc z project managerem, który jest ogniwem pośrednim między nim a pozycjonerem. A przecież to nie są jedyne postacie na scenie. Im więcej osób zaangażowanych w jeden projekt, tym większe rozmycie się odpowiedzialności. Zatem w przypadku nieudanego pozycjonowania, kto zawinił?
Specjaliści, działając jedynie w zakresie swoich kompetencji, nie myślą o przydzielonym zadaniu jak o własnym obowiązku, ale grupowym tasku do odhaczenia. Nic więc dziwnego w tym, że handlowiec przekona klienta do podpisania umowy, nie martwiąc się o strategię marketingową, a pozycjoner, obsługujący zbyt dużą liczbę stron internetowych, nie dopilnuje działań na jednej z nich.
Przyczyna problemów
Cofając się do samych początków współpracy, to klient powinien określić budżet i przekazać firmie jak naj1)więcej informacji na temat historii działań, oraz celów, jakie chce osiągnąć. Często jednak nie chce zdradzać budżetu, jakim dysponuje, a jego cele są ogólnikowe jak np. zwiększenie sprzedaży.
W takim przypadku agencja dokonuje analiz i przewiduje dla klienta budżet przy jednoczesnym nie podawaniu zbyt wysokiej kwoty, aby go nie odstraszyć. W związku z tym może on być niedoszacowany, co przełoży się na gorsze wyniki działań.
Oferta dostosowana do wymagań klienta sprawia, że umowa zostaje zawarta. Jednak po kilku miesiącach współpracy może się okazać, że budżet nie jest wystarczający. Rozwiązanie problemu nie jest łatwe – podczas gdy agencja działa pod presją na niskim kapitale, zaniedbuje klienta. Ten z kolei wymaga wyników, które są nieosiągalne przy wstępnie założonych finansach.
Recepta na sukces
Kiedy konflikt narasta, nie można unosić się dumą albo uciekać od konfrontacji. Rozwiązaniem problemu będzie rozmowa od początku współpracy – w końcu obie strony muszą być z niej zadowolone.
Traktując siebie wzajemnie z szacunkiem i respektując wzajemnie własny czas, nie można planować wydatków z miesiąca na miesiąc. Już od początku warto opracować długoterminową strategię – tylko takie podejście da miarodajne efekty, co jest korzystne dla klienta. Planując długoterminowe działania, budżet z góry można podzielić adekwatnie do zadań – pracy nad stroną www, budowanie linków do witryny, raportowanie, obsługę klienta.
Mała firma – rozwiązanie korporacyjnych problemów?
W firmie, w której struktura nie jest aż tak silnie zhierarchizowana, czyli typowej dla małych firm, dużo prostszym mogą okazać się relacje. Efekt rozmycia się odpowiedzialności nie jest tak mocno zarysowany, jak w przypadku wielopoziomowej struktury korporacji. I choć nie wszystkie korporacje popełniają te same błędy i zaniedbują swoich klientów, większe powodzenie sukcesu pozycjonowania daje nam współpraca z mniejszą agencją SEO. Jest ona w stanie zagwarantować indywidualne podejście do każdej pozycjonowanej strony, co w pozycjonowaniu często jest kluczowym elementem sukcesu.
Pozycjonowanie – na co zwrócić uwagę przy wyborze firmy
Przede wszystkim szukając dobrej firmy, trzeba sprawdzać opinie w sieci. Do weryfikacji opinii przyłóż się tym bardziej, jeśli porównujesz między sobą dwie firmy i zastanawia Cię rozstrzał pomiędzy cenami proponowanej usługi. Pamiętaj, że pozycjonowanie również wymaga ogromu pracy – optymalizacji technicznej strony internetowej, tworzenia treści, analiz, linkowania. Być może warto jednak zainwestować nieco więcej w agencję, która jasno stawia wyzwania które nas czekają, niż tracić mniejsze pieniądze na pozycjonerskiego średniaka, obiecującego „złote góry” jakie przyniesie nam pozycjonowanie.
Nie bój się pytać. Zawsze proś, by wyjaśniano Ci zawiłe pojęcia i strategię podejmowanych działań. Jeśli nie uzyskasz satysfakcjonujących odpowiedzi lub firma złoży Ci obietnicę szybkiego wspięcia się na topowe miejsce Google na trudne frazy – być może nie jest tak wiarygodna, na jaką się prezentuje.
O czym bezwzględnie pamiętać
Niedomówienia mogą jedynie pogłębiać problemy i przykładać się do nieuniknionych w przyszłości konfliktów. To z kolei powoduje znaczące opóźnienia i utrudnienia w pracy – obie strony mogą na tym znacząco stracić, zarówno w przypadku małej, jak i dużej agencji SEO.
Wszystkie problemy może rozwiązać tylko jasna i przejrzysta komunikacja. Rozmowy i wzajemne poszanowanie się może nie tylko polepszyć osiągnięcia, ale też kulturę pracy. Z pewnością współpraca będzie wtedy owocna dla każdej ze stron.
Sprawdzaj uważnie ofertę firmy, porównuj ją i rozmawiaj – zarówno w kwestii warunków, jak i budżetu. Pamiętając o wszystkich elementach, a nie pożałujesz swojego wyboru.