Facebook przekroczył już magiczną liczbę 2 miliardów użytkowników, co oznacza, że jedna trzecia populacji całego świata znajduje się na tym medium społecznościowym! Oczywiście, 2 miliardy użytkowników z pewnością nie stanowią Twojej grupy docelowej, ale ta liczba świetnie pokazuje, jak wielki potencjał drzemie w tym medium społecznościowym.
Dlatego oprócz stosowania innych form marketingu, takich jak pozycjonowanie, kampanie AdWords, content marketing czy komunikacja e-mail, zadbaj o obecność Twojej firmy na Facebooku.
Aby skutecznie sprzedawać na Facebooku nie można mówić w kółko o swoich produktach
Główną ideą mediów społecznościowych jest właśnie tworzenie społeczności. Dlatego pierwszą rzeczą, którą musisz zrobić, planując komunikację w tych mediach, jest zastanowienie się, jakie elementy świadczą o tym, że społeczność się tworzy. Potrzebny jest jakiś lider – w tym przypadku Ty i Twoja firma – odpowiedni język komunikacji, wzajemne zrozumienie i czerpanie większych korzyści z bycia w grupie niż poza nią.
Dlatego nie możesz ciągle produkować komunikatów sprzedażowych, ponieważ one dają korzyść tylko Tobie, a nie społeczności. Z drugiej strony – prowadzisz biznes i jasne jest, że chcesz na nim zarabiać. Stwórz więc taką komunikację, która będzie dawać wartość Twoim klientom, a dopiero potem, w zamian, poproś ich o to, aby odwdzięczyli się poprzez dokonanie zakupu.
Stosuj monitoring internetu i udzielaj się w dyskusjach
Wszędzie tam, gdzie ludzie szukają specjalisty takiego, jak Ty, musisz się pojawić i włączyć do dyskusji. Istnieje wiele narzędzi do monitoringu internetu – SentiOne, Brand24, Monitori. Dzięki nim nie ma potrzeby, aby przeczesywać social media i spędzać na nich po kilkanaście godzin dziennie. Odpowiednio ustawiając słowa kluczowe otrzymujemy powiadomienia o każdym pojawieniu się tych słów w jakiejś wypowiedzi. Obejmuje to nie tylko Facebooka i inne portale społecznościowe, ale także fora czy blogi.
Korzystaj z płatnej reklamy
Czy tego chcemy, czy nie, Facebook coraz bardziej zmienia się w maszynkę do mielenia pieniędzy reklamodawców. Zasięgi organiczne są coraz mniejsze i nawet chcąc dotrzeć do fanów, którzy już lubią nasz fanpage, trzeba za to płacić.
Aby maksymalnie redukować koszty reklamy na Facebooku wykorzystaj poniższe wskazówki:
- ustawiając reklamę na leady – czyli na dane kontaktowe – zawsze dodawaj jakiś darmowy bonus, który można pobrać. Znacząco obniży on koszt pozyskania leada, gdyż użytkownicy będą bardziej chętni do zostawienia swoich danych, kiedy otrzymają coś w zamian.
- kieruj reklamy do osób, które już Cię znają, tj. do osób lubiących Twój fanpage bądź należących do grupy administrowanej przez Twój fanpage.
- twórz kilka zestawów reklam, z których każdy kieruj do innej grupy docelowej. Łatwiej ocenisz wtedy, czy pieniądze, które inwestujesz w reklamę, trafiają na podatny grunt, czy są z nich zamówienia, czy nie.
Przede wszystkim – testuj. To, co działa u kogoś, niekoniecznie zadziała u Ciebie, ponieważ Wasi klienci różnią się!
Postaw na format wideo!
Filmy i relacje Live osiągają wyższe zasięgi organiczne niż inne treści na Facebooku. Dzieje się tak dlatego, że ostatnimi czasy ekipa Marka Zuckerberga mocno promuje formaty wideo. Ten rodzaj postów budzi duże zainteresowanie wśród użytkowników.
Stworzenie krótkiego wideo lub przeprowadzenie relacji Live nie jest wcale trudne. Tak, naprawdę wystarczy Ci telefon z dobrą kamerą. Pokaż swoim klientom dzień z pracy Twojej firmy, przedstaw pracowników lub nagraj filmik promocyjny. Kreacja stworzona w interesujący sposób z pewnością udostępniana będzie przez Twoich fanów, co dodatkowo zwiększy zasięg posta.
Transmisje Live możesz przeprowadzić zarówno z telefonu, jak i komputera stacjonarnego. Przeprowadź wywiad z zadowolonymi klientami, poprowadź webinarium lub nagraj relacje z konferencji branżowej. Wykorzystaj rosnącą popularność formatów wideo i zdobądź zaangażowanie fanów oraz buduj wizerunek brandu!
Wykorzystaj Facebook Messenger do obsługi klienta
Sprzedaż to w głównej mierze relacje. Wykorzystaj Facebook Messenger to utrzymywania kontaktu z klientami oraz szybkiego reagowania na ich problemy. Poinformuj fanów, że w każdym momencie mogą zwrócić się do Ciebie po pomoc lub radę zakupową. Nikt nie lubi czekać. Sprawna obsługa klienta może okazać się kluczem do sukcesu Twojej firmy.
Facebook Messenger umożliwia dodanie opcji autorespondera. Jeśli nie masz czasu odpowiadać natychmiast na wszystkie pytania, wyślij do klienta automatyczną odpowiedź, że jego wiadomość dotarła do Ciebie i wkrótce zajmiesz się tym problemem. W ten sposób poczuje się doceniony i będzie wiedział, że jego pytanie nie trafiło w próżnię.
Wiele problemów można rozwiązać od ręki. Wykorzystaj możliwości jakie oferują boty na Messengerze i oszczędź swój czas. Narzędzie ChatFuel pozwoli Ci stworzyć bota bez pomocy programisty, w kilku krokach. Nie pozwól czekać swoim klientom. Stwórz interfejs, którzy odpowie na podstawowe pytania lub przekieruję rozmówcę na stronę WWW albo zachęci do kontaktu telefonicznego.
Stwórz własną grupę
Facebook wprowadził możliwość tworzenia grup oraz powiązania ich z danym fanpage’em. Możliwość interakcji z członkami grupy daje większe możliwości nawiązania bliższej relacji z fanami niż dyskusje pod postami.
Stwórz grupę nawiązującą do Twojej marki i zaangażuj użytkowników. Przykładowo, jeśli prowadzisz stronę sklepu obuwniczego, stwórz grupę o pielęgnacji obuwia i odpowiadaj na pytania dotyczące prawidłowego dbania, czyszczenia czy przechowywania butów. Grupy pozwolą potwierdzić Twoją pozycję jako eksperta w danej branży – dzięki czemu staniesz się „first choice” klientów.
Tworząc grupy masz szansę dotrzeć także do użytkowników, którzy nie polubili jeszcze Twojego fanpage’a. W powyższym przykładzie, dotrzesz do osób, które potrzebują pomocy w kwestii dbania i pielęgnacji obuwia. Zwiększysz rozpoznawalność brandu oraz zyskasz nowych klientów.
Statystyki prawdę Ci powiedzą
Jeśli myślisz o skutecznym działaniu na Facebooku musisz opierać się o dane i kontrolować swoje działania. Zwracaj uwagę jaki rodzaj postów wywołuje największe zaangażowanie wśród Twoich fanów oraz w jakich porach dnia są najbardziej aktywni.
Facebook Audience Insight pozwoli Ci analizować dane na temat osób, które polubiły Twój fanpage. Poznasz nie tylko dane demograficzne jak wiek, płeć czy miejsce zamieszkania ale także dane o ich zainteresowaniach.
Załóżmy, że ze statystyk wynika, że wśród fanów Twojej strony znajduje się wielu wielbicieli festiwali muzycznych. Zaproponuj konkurs, gdzie do wygrania będą bilety na koncert lub festiwal, albo do każdego zakupu powyżej pewnej kwoty dodaj voucher ze zniżką na zakup wejściówki na zbliżający się festiwal. Takie działania z pewnością zwiększą sprzedaż i rozpoznawalność marki.
Nie bój się testować. Sprawdzaj różne rozwiązania. Nie ma złotej recepty na sukces na Facebooku. Najważniejsze, aby skupić się na budowaniu społeczności i stworzeniu odpowiedniej strategii komunikacji. Jeśli masz jakieś pytania, coś jest dla Ciebie nie zrozumiałem – daj znać. Na pewno pomożemy!
Dzięki za pamięć o SentiOne !